Haider *Bir Shakespeare's Klasiği"



Uzun zamandır Hint filmi izlemiyordum.Dün akşam izlediğim filmden biraz bahsetmek fena olmaz diye düşündüm...^^



Önce ....
Keşmir (Hindu / Dogri: कश्मीर, Baluçiکشمیر), HindistanPakistan ve Çin'in sınırlarında bir dağlık bölgedir. Himalayalar'ın batı ucunun güneyindeki vadi bu adla anılmıştır. Bölgede üretilen Kaşmir adlı kumaşın ismi de buradan gelmektedir.

1947’de Pakistan ve Hindistan, İngiltere’den bağımsızlıklarını elde ettiklerinde, Keşmir halkı yapılan mutabakata göre uygulanan seçim haklarını Müslüman Pakistan’dan yana kullandı. Fakat, Hindistan alt kıtasındaki Müslüman bölgeleri gibi Pakistan’a katılması gereken Keşmir’in yöneticisi Mihrace Hari Singh’in ülkeyi para karşılığı Hindistan’a verip İngiltere’ye kaçmasıyla bu gerçekleşmedi. 1947 yılının Ekim ayında Pakistan’a bağlı güçlerin Keşmir’in bir bölümünü Srinagar’a kadar işgal etmesi üzerine, Hint Birlikleri’nin de Hindistan işgali altındaki Keşmir’in bugünkü yazlık başkenti olan Srinagar’ı ele geçirmesiyle bir kontrol hattı şeklindeki bugünkü sınır ortaya çıktı. Böylece Keşmir Bölgesi, Pakistan’ın elindeki ve Keşmir’in yaklaşık yüzde otuzunu oluşturan Azad Keşmir (Özgür Keşmir) ve kalan kısmı işgal eden Hindistan kontrolündeki Keşmir Vadisi, Jamnu ve Ladakh bölgeleri şeklinde ikiye bölündü. Bu durum, bugünün iki nükleer gücünün arasında yıllardır süren bir sorunu da kaçınılmaz kıldı.

................
Bu savaşlar neticesinde, her iki taraftan da büyük kayıplar olmuşsa da, en büyük zararı Müslüman halk görmüştür.

Netice olarak Keşmir, Hindistan ve Pakistan’ı 1947 yılından beri üç kez savaşa sürüklemiş ciddi bir sorundur. Tabi bu sorunun çözülememesindeki en büyük etken, Keşmir’deki ayrılıkçı hareketler ve Pakistan’la birleşme talepleri için Pakistan’ı suçlayan Hindistan’ın reddedici tavrıdır. Nitekim, Hindistan Keşmir’de ciddi boyutlarda insan hakları ihlalleri gerçekleştirmiş ve yaklaşık olarak 700. 000 kişilik orantısız bir güçle, Hindistan’ın işgalinin haksızlığına karşı çıkan ve bağımsızlık isteyen Keşmir halkına karşı baskıda bulunmuştur. Bu baskılar sonucunda da, bugüne kadar 70.000’in üzerinde Keşmirli şehit edilmiş, 1.5 milyondan fazla Keşmirli de mülteci hale getirilmiştir.(dunyabulteni)


...kısa bir yakın tarih yolculuğundan sonra gelelim filme ...



Hikaye;
 William Shakespeare's "Hamlet"

Gösterim Yılı;
2014 

Oyuncular;

Shahid Kapoor / Haider 
Shraddha Kapoor /Arshie Lone 
Tabu  / Anne
Narendra Jha / Baba
Kay Kay Menon /Amca 
Irrfan Khan / Roohdaar (Hayalet )

"Yıl 1995 Keşmir çatışmaları sırasında Doktor Hilaal  bir militan liderini apandis ameliyatı yapmak için evine alır.Ertesi gün darbe olur ve askerler Hilaal'i teröristlere yataklık etmekle suçlarlar.

Üniversite öğrenci olan Haider babasının kaybolduğunu öğrenince babasını bulmak için geri döner.Eve dönen Haider amcası ve annesini samimi bir şekilde görünce büyük bir yıkıma uğrar.Babasını da askerlerin alıkoyduğunu öğrenir.Amcasının ihanetini öğrenen Haider babasının intikamını almak için yemin eder."






Hamlet'i az çok hepimiz biliyoruz.Çoğumuz tiyatro ya gidip izlememiş olsak da az çok hikayesini duymuş yada okumuşuz belki filmini izlemişsinizdir. 

Kısaca Wikipedi'a dan yardım alarak Hamlet'e de  değinelim.^^
(Biraz daha ayrıntılı bulabilirsiniz nette bu bayağı kısa özeti,o zaman hikaye daha iyi oturur.)

 Hamlet (İngilizce özgün adı:The Tragical History of Hamlet, Prince of DenmarkWilliam Shakespeare tarafından 1599 ile 1601 yılları arasında yazılan temasında trajedi'yi işleyen oyundur. Danimarka'da geçen oyundaPrens Hamlet'in, kral olan babasını öldürdükten sonra tahta geçen ve annesi Gertrude ile evlenen amcası Claudius 'tan nasıl intikam aldığını anlatır. Oyun renkli bir biçimde kahır dolu kederden, hiddet dolu gazaba geçen gerçek ve yapmacık cinnetin izlediği yolu çizer ve ihanet, intikam, ensest, ahlaksızlık konularını işler.


     Uzun zamandır Hint filmi izlemiyordum.Dün akşam aslında eğlenceli bir şeyler ararken Shahid in bu filmi çıktı karşıma,Shahid i de sevdiğim bir oyuncu olunca ımdb puanı(8,4) da cezbetti.:)  
Aslında eğlenceli bir şeyler ararken nasıl oldu da oturup dram ve  ağır ilerleyen bir filmi izledim bende inanamıyorum kendime^^Hamlet'i hikaye olarak yukarıdaki özetten başka bir şey bilmiyorum ,uyarlama olarak iyi mi kötü mü bana düşer mi bilemem ama gördüğüm kadarıyla kendine özgü hikayesi ,yakın tarihe dokunması ile güzel bir uyarlama olmuş.Özellikle cezbeden yanı tarihe değinmesi oldu az çok Pakistan ve Hindistan arasında anlaşmazlıklar olduğunu bilsem de bu film sayesinde tarihi hakkında bir şeyler daha öğrenmiş oldum.Bunlar  maalesef üzücü şeyler olsa da :( 



    Oyunculuk desen, Shahid ödülleri toplamış diyebilirim^^Görsellik olarak özellikle kış sahnelerine bayıldım zaten filmden bi ara sıkılıyor gibi oldum malum ağır bi film sonra baktım etraf kar beyaz bi kendime geldim zaten senaryo da sizi tutu veriyor. O  Roohdaar'ın girişi falan bayıldım.Roohdaar'a ruhu dar diyesim geliyor hep:))İsim cuk oturmuş bence:) Zaten bu hintlilerle kullandığımız bazı kelimeler benziyor farsça ve arapça kökenli olan kelimeler sanırım..Hatta anne bi ara "cevap ver" diyor oğluna hatta baştan inanamadım tekrar tekrar izledim.Bu "cevap ver" i ilk defa duydum diyebilirim sonra babacım kelimesini"Abeoji" diye duyup durdum.Sanırım söyleyiş tarzı benziyor herhalde yani dimi^^

   Bide Arshie var.Haiderin sevdiceği zavallı kızımız :(


   Bir annenin oğluna olan düşkünlüğü gördüm.Her ne kadar oğlunu çok seven bir ana olsa da sevilmeyi ,ilgi görmeyi isteyen bir kadın ayrıca ...Bir doktorun tek amacı taraf tutmak değil hayat kurtarmaktı aslında...Bir amca bir kardeş  gördüm ruhu kirlenmiş   ...Bir oğul gördüm tek suçu belki de oğulları olması mıydı..Kader başka yerde yüzüne güler miydi dersiniz?  





Film,dram,gerilim,suç, romantik , kimi eleştirmiş kimi beğenmiş bu size bağlı diyebilirim.Az çok nasıl bir film olduğunu anlatmaya çalıştım.Bu tarz filmleri severim ya da bi şans vereyim  diyorsanız İyi Seyirler dilerim^^  
                           


4/5




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Türkiye'nin Blog Yazarları Ajandası
Bumerang - Yazarkafe